Gebelik Döneminde Balık Tüketimi Nasıl Olmalı?

Hamilelikte balık tüketilmeli mi?

Hamilelikte beslenme düzeninde balıkların da olması gerekir. Bu konuda yapılan bazı araştırmalarda hamileliğinde düzenli balık tüketmiş olan gebe kadınların çocuklarında motor ve bilişsel becerilerin daha iyi olduğu belirlenmiştir. Ayrıca balık tüketiminin gebelikte erken doğum riskiyle, bebeğin düşük doğum ağırlığında olma riskini azalttığı da belirlenmiştir. Bu yüzden uzmanların görüşü gebelikte balık tüketilmesi yönündedir. Ancak gebelik döneminde balık tüketiminde sadece cıva oranı yüksek olabilecek büyük ve yırtıcı yapıda olan balıklarda sınırlama vardır. Bu balıkların mümkün olduğu kadar tüketilmemesi gerekir.

Gebelik Döneminde Balık Tüketimi Nasıl Olmalı?

Gebelik döneminde beslenme anne adayları açısından bazen endişelere yol açabilir. Hangi besinleri tüketmeleri gerektiğine, besinlerin tüketim miktarına çok önem verilir. Bu besinlerin içinden balık ve diğer deniz ürünleri tüketimi anne adaylarının en fazla merak ettiği konulardan biridir.

Gebelik döneminde balık ve deniz ürünleri tüketimi faydalı olur mu?

Gebelikte balık çeşitleri ve diğer deniz ürünleri anne karnındaki bebeğin gelişiminde önemli besinler olarak görülür. Çünkü bu besinlerin içeriğinde çinko, demir ve protein gibi önemli besin maddeleri bulunur. Balık çeşitlerinin çoğunda bulunan omega 3 yağ asitleri, DHA bebeklerin beyin gelişiminde önemli katkılar yapar.

Deniz ürünlerinin bazılarında özellikle büyük balıklarda cıva oranı yüksek olabilir. Yetişkinler için cıva çok zararlı etkiler yapmasa da, hamilelerde ve hamile planı yapanlarda sakıncalı olabilir. Bu tür balıkların devamlı tüketilmesi kandaki cıva miktarının artmasına yol açar. Anne adayının kanında yüksek miktarda cıva olması ise, bebeklerin beyin ve sinir sisteminde hasarlara neden olabilir.

Gebelik döneminde balık tüketimi nasıl olmalı?

Gebelik döneminde cıva oranı düşük olan, içeriğinde omega 3 yağ asitleri fazla olan balık türleri tüketilmelidir. Bu balıklar arasında hamsi, somon, sardalya, ringa, alabalık örnekleri verilebilir. Bu balıklar her keseye uygun olduğu için, gebe kadınlara önerilir. Bunların dışında yayın balığı, karides, konserve orkinos, morina, ton balığı gibi türlerde tüketilebilir.

Gebelik döneminde balık ve deniz ürünleri tüketiminde dikkat edilmesi gerekenler
Cıva birikimine engel olmak için büyük ve yırtıcı balıkların tüketiminden kaçınılmalıdır. Bu balıklar arasında uskumru, köpek balığı, çalı, kılıç balığı gibi balıklar vardır.

Balıkları ve kabuklu deniz ürünlerini pişmemiş olarak tüketmemelisiniz. Özellikle suşi, istiridye, füme gibi balıklardan ve deniz ürünlerinden kaçınılmalıdır.

Balık ve deniz ürünleri iyi pişirilmelidir. Balıkların iç yüzeylerinin sıcaklığı en az 63 derecede olacak şekilde pişmesi önerilir. Kabuklu ıstakoz ve karides gibi deniz ürünlerini de etleri inci gibi bembeyaz oluncaya kadar pişirilmelidir. Kabuklu olan istiridye ve midye gibi ürünlerde kabukları açılana kadar pişirilmelidir. Ancak gebelikte kabuklu deniz ürünleri çok tercih edilmemelidir.

Gebelikte omega 3 yağ asitleri balık dışında hangi besinlerden alınabilir?
Omega 3 yağ asitlerinin önemi gebelik için çok önemlidir. Gebelikte balık ve deniz ürünleri tüketilmediği takdirde bunun başka besinlerden alınması gerekecektir. Omega 3 keten tohumunda, ceviz, kanola yağı, ayçiçeği çekirdeğinde, soya fasulyesinde bulunur. Ayrıca süt ve süt ürünleri ile yumurtada omega 3 kaynağı olarak beslenmede yer alabilir. Bunların dışında deniz bitkilerinden alınan balık yağı da kullanılabilir. Ancak bunun için doktorunuza danışmalısınız. Dışarıdan alınan takviyelerin bebeğin beyin gelişimi üzerindeki etkileri henüz tam olarak tespit edilmiş değildir. Gebelik döneminde omega 3 ihtiyacı çoğu kadın tarafından balık ve deniz ürünlerinden sağlanırken, bazı kadınlarda başka besinlerle bunu almayı tercih edebilir.

Cıva yüksek oranlarda alındığı takdirde bebeğin gelişimine olumsuz etki yapar. Ancak düşük orandaki cıva alımının gebelik açısından fazla sakıncası olmayabilir. Balık türlerinde bulunan omega 3 yağ asitleri bebeklerdeki beyin gelişimine olumlu etkileri olur. İçinde cıva fazla olmayan balıklar yendiği takdirde gebelik döneminde beslenmede sorun yaşanmaz.

FDA son yıllarda hamile kadınlara, emzirenlere ve hamilelik planı olana kadınlara balık tüketmelerini önermektedir. Balıklarda omega 3 yağ asitleri başta olmak üzere, protein, demir ve çeşitli vitaminler bulunmaktadır. Bunların hepsi gebelik beslenmesinde önemli bir yere sahiptir.

Gebelikte sakıncalı olan balıklar nelerdir?
Gebelikte fazla miktarda cıva içeren balıkların tüketilmesi sakıncalıdır. Cıva daha çok okyanuslarda, derelerde ve göllerde olur. Hamile olan kadınlar çiğ balık tüketirse, hastalıklara daha yatkın hale gelirler. Gebelik döneminde haftada 2-3 defa cıva içermeyen balıkların yenmesi uygundur. Gebe kadınların kaçınması gereken balık ve deniz ürünleri arasında suşi ve diğer çiğ balıklarda yer alır. Pişmedikleri için bunlar zararlı olabilecek bakterileri içerebilir. Gebelikte balık tüketiminde balıkların hazırlama aşaması da önemlidir. Bu hazırlıklar arasında sayabileceklerimiz;

Taze ve usulüne uygun olan balıkların alınması gerekir. Bunlar hemen pişirilmeli ya da buzdolabında kapalı olarak muhafaza edilmelidir. Balıklar için ayrı bir kesme tahtası kullanılmalıdır. Balığı marine ettiğiniz sosları tek seferlik kullanmalısınız. Pişirme esnasında balığın içine nüfuz edecek sıcaklık en az 65 derece olmalıdır. Balığın eti opak renkte olduğu zaman bu sıcaklık gerçekleşmiş demektir. Ayrıca balıkların kılçıklarından kolayca ayrılması da iyi piştiğini gösterir.

Gebelik döneminde balık tüketmenin faydaları

  • Fetusun gelişimini destekler. Bebeklerin hücre gelişimi için önemli amino asit kaynağı olan yağsız protein içeren balıklar bebeğin büyümesine katkı verir.
  • Bebeğin beyin gelişimi içinde balık tüketiminin önemli bir faydası vardır. Omega 3 ve DHA kaynağı olan balıklar özellikle gebelikte son trimesterde önemli bir besin olarak kabul edilir. Ayrıca balıkların hafızayı da geliştiren bir etkisi vardır.
  • Gebelik döneminde alık tüketimi anne adayının ruh halini de düzeltir. Bu gebelikte depresyonu önlediği gibi, doğumun ardından da oluşabilecek depresyon riskini azaltır.
  • Gebe kadınların kalp sağlığına da olumlu etkiler yapar. Beslenmede balık tüketimine ağırlık verilirse, kadının kan yağları düzene girer. Dolayısıyla kalp hastalıklarından da korunmuş olurlar. Yüksek tansiyonu da düşürücü etkisi vardır.
  • Gebelik döneminde balık tüketimi aynı zamanda erken doğum riskini azaltan bir etkiye de sahiptir.

Gebelik döneminde balık yemek şart mı?
Gebelik döneminde balıklardan alınabilecek besin maddeleri başka besinlerden alındığı takdirde, balık yeme zorunluluğunuz olmayabilir. Ama bu konuda uzmanlar gebe kadınların balık yemesi gerektiğini de belirtirler. Aynı anda Omega 3 ve DHA içeren başka bir besin maddesini zor bulursunuz. Bu nedenle balığı seven gebe kadınlar bundan mahrum olmamalıdır. Gerekirse hangi balıkların yenmesi konusunda doktorunuzdan destek alabilirsiniz.

Benzer Konular:

Hamilelikte Omega 3 (Balık Yağı) Kullanımı

Hamilelikte B12 Vitamini Eksikliği

Açelya Kartal

İstanbul Aydın Üniversitesinde Matematik ve Bilgisayar Bilimleri bölümü okuyorum. Henüz bir anne yada anne adayı değilim. Ama araştırmalarım neticesinde elde ettiğim bilgileri burada sizlerle paylaşıyorum :)

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

#hamileykenben

Hamilelik fotoğraflarınızı İnstagram'da #hamileykenben hashtag’i ile paylaşın, anasayfamızda size ve bebeğinize yer verelim :) Fotoğraflarınız editör onayından sonra sitemizde yer almaktadır.

MAİL ABONELİĞİ