Hamilelik Döneminde Yatış Pozisyonları

Gebelikte Uykuya Dalmak Neden Zor?

Hamilelikte yaşanan sorunlardan biri de yatış pozisyonunda konforu yakalamak ve uykuya dalmak oluyor. Gebelikte en rahat yatış pozisyonu değişebiliyor.

Hamilelik Döneminde Yatış Pozisyonları

Hamilelik döneminde yatış pozisyonu sadece anne adayının konforu bakımından önemli değildir. Aynı zamanda tıbbi açıdan da hangi pozisyonda yatıldığının önemli olduğunu bilmenizde fayda var. Gebeliğin ilk 25 haftasında yatış pozisyonu tıbbi açıdan mühim olmasa da bu süreden sonra önem kazanıyor. Elbette bu süreden sonra anne adaylarının tek bir pozisyonda yatması mümkün olmaz. Çünkü herkes ortalama 8 saatlik uyku sürecinde 25 defa pozisyon değiştirme ihtiyacı duyar ve bu durum anne adayları için de geçerlidir.

Hamileler Hangi Pozisyonda Uyumalı?

Gebelik sürecinde anne adayının uyuması gereken pozisyon duruma göre değişebilir. Örneğin anne adayında erken doğum riski mevcutsa ya da plasenta yetmezliği gibi bir durum söz konusu ise anne adayının sırt üstü yatması pek önerilmez. Olabildiğince yan yatması ve yan yatış pozisyonunda da mümkün olduğunda sol tarafı seçmesi önerilir. Bunun nedeni rahmin arkasında yer alan damarların sıkışmasını önlemektir. Bu damarlar sıkıştığında anne adaylarında baygınlık gibi istenmeyen durumlar oluşabilir.

Hamileliğin İlk 3 Ayında Nasıl Yatılmalı?

Gebelik döneminin en rahat olduğu dönem ilk 3 aydır. Bu dönemde yatış pozisyonunuz ile ilgili herhangi bir kısıtlama olmadığından dilediğiniz gibi yatabilir ve yatakta dilediğiniz kadar pozisyon değiştirebilirsiniz. Ancak bazı uzmanlar yüz üstü yatmanın gebeliğin ilk dönemlerinde de sakıncalı olabildiğini dile getirir. Uzmanlara göre gebelik öğrenildikten sonra doğum gerçekleşene dek anne adayları asla yüz üstü yatmamalıdır. Klinik anlamda zararlı olduğu yönünde bir bulgu olmasa da uzmanların bu görüşünü de bilmenizde fayda var.

Doğum Sancısı Başladığında Anne Adayı Nasıl Yatmalı?

Doğum sancıları başladığında anne adayının sol tarafa doğru yan yatması önerilir. Bu sayede rahmin arkasındaki büyük toplar damarlar sıkışmaz ve kan dolaşımı bozulmaz. Ayrıca bu pozisyon doğum suyunun daha rahat vücuttan akmasını sağlar ve bu da anne adayında ekstra bir sancı ve ağrı oluşmasını engeller.

Hamileler Yatakta Nasıl Rahat Eder?
Öncelikle yatağın yumuşaklık düzeyi hamilelikte anne adaylarının konforu açısından son derece önemlidir. Bu nedenle yatağın biraz sert olması gerekir. Bu süreçte anne adaylarının yaşadığı bel ve sırt ağrılarının büyük bölümü yanlış yatak seçiminden kaynaklanıyor olabilir. Bunun dışında konforunuz için yastık kullanımı da önem taşıyor. Yan yattığınızda bacaklarınızın arasına yastık koyarak daha rahat bir yatış pozisyonu elde edebilirsiniz. Sıklıkla uykunuz bölündüğünde daha rahat bir pozisyona geçmeyi deneyebilirsiniz.

Hamilelikte Sırt Üstü Yatmak Sakıncalı mı?
Hamilelikte sırt üstü yatmanın hiçbir sakıncası yoktur. Anne adayları genellikle yan yatış pozisyonunda daha rahat uykuya daldıklarını dile getirir. Ancak bu durum sırt üstü yatmaması gerektiği anlamına gelmez. Sadece nefes darlığı yaşayan anne adayları bu süreçte yan yatmayı denemelidir. Gebelikte nefes darlığı yaşayanların sırt üstü yatış pozisyonunda bu şikayetlerinin arttığı bilinir ve yan yatmaları önerilir.

Hamilelikte Yüz Üstü Yatmanın Sakıncası Nedir?
Gebelik döneminin ilk aylarında yüz üstü yatmanın sakıncalı olduğuna dair bir bulgu yoktur. Sonraki dönemlerde ise bu yatış pozisyonu bebeğe zarar vermez. Bebek amniyon sıvısı içerisinde yüzer pozisyonda durur. Bu duruş bebeği dış etmenlere karşı korur ve bebeğin anne karnında bir baskı hissetmesi söz konusu olmaz. Ancak yüz üstü yatmak anne adayı açısından gebeliğin son dönemlerinde sakıncalı olabilir. Karın bölgesi büyüdükçe rahimin arkasında yer alan büyük toplar damarlara bir baskı olabilir. Bu nedenle yüz üstü yatış halinden olabildiğince uzak durulması önerilir.

Hamileyken Uykuya Dalmak Neden Güçtür?
Gebelikte anne adaylarının uykuya dalmakta güçlük çekmesinin pek çok nedeni bulunur. Bunlar arasında en yaygın neden anne karnında büyüyen bebeğin organlara ve diyaframa baskı yapmaya başlamasıdır. Vücut duruma uyum sağlamaya çalıştığından ciddi ağrı hissedilmez ancak bir huzursuzluk yaratır. Ayrıca vücudun kitlesi büyüdükçe gebelikte pozisyon değiştirmek de zorlaşır. Bu nedenle anne adayı dönme ve yatış şeklini değiştirme ihtiyacını daha fazla hisseder. Çoğu zaman uykuya dalmadan hemen önce dönme isteği nedeniyle anne adayının uykusunun açıldığı da bilinir. Gebeliğin son dönemlerinde nefes almakta zorlanmak da uykuya dalmayı zorlaştıran unsurlar arasında yer alır. Yatış pozisyonunda midede duyulan bazı rahatsızlıkları da bu nedenler arasında sayabiliriz.

Hamilelikte Yaşanan Kramplar ve Uykuya Etkisi
Gebelikte anne adayı gün boyunca daha fazla yük taşır. Vücut ve özellikle de bacaklar bu denli ağır yüke alışkın olmadığından gece saatlerinde özellikle bacaklarda kramplar meydana gelebilir. Gebelikte krampların bir diğer nedeni de kalsiyum eksikliğidir. Kalsiyum ihtiyacının yeterince karşılanamaması bu soruna sebebiyet verebilir. Tüm bunların yanı sıra bilinçaltındaki korkular da kramp şeklinde kendini gösterebilir. Psikolojik unsurlara bağlı olarak görülen kabuslar esnasında anne adayı uykusunda kendini fazla sıkabilir. Bu da kramp oluşmasını beraberinde getirebilir.

Hamilelik Döneminde Verimli Bir Uyku İçin Öneriler

  • Kafein içeren içecekleri (kola, kahve, çay) olabildiğinde tüketmeyin. Mutlaka tüketmeniz gerekirse gün içerisinde almaya ve akşam saatlerinde bu içeceklerden uzak durmaya özen gösterin.
  • Yatmadan önce son 2 saat içerisinde sıvı tüketmeyin. Günlük almanız gereken sıvı ihtiyacınızı gün içerisinde tamamlamaya da özen gösterin.
  • Akşam yemeklerinde ağır yiyecekler tüketmeyin.
  • Yatmadan önce çok acıkırsanız yemek yerine kraker gibi atıştırmalıkları tercih edin. Sindirimi zor olan meyveleri ve yiyecekleri yatmadan önce tüketmeyin.
  • Uyku planlaması yaparak her gün aynı saatte yatağa gitmeye özen gösterin. Beyniniz uyku sürecine daha kolay girecektir.
  • Düzenli egzersiz geceleri çok daha rahat uyumanızı sağlar. Gün içerisinde düzenli egzersiz yapın.
  • Yattığınızda rahat etmek için vücudunuzu yastıklarla destekleyin. Karın altı, bacak arası, sırt gibi bölgelere yastık koymanız gebelik döneminde daha konforlu uyumanızı sağlar.
  • Ilık bir duş rahatça uykuya dalmanızı sağlar. Uyumakta güçlük çektiğiniz dönemlerde yatmadan önce ılık duş alın.
  • Uykuya dalmakta zorlandığınızda kendinize yarım saat süre verin. Hala uyuyamıyorsanız yataktan kalkın ve sizi rahatlatacak bir şeyler yapın. Kitap okumak, hafif müzik dinlemek gibi aktivitelerin ardından yeniden uyumayı deneyin.
  • Gün içerisinde uyku ihtiyacınızı gidermek için şekerleme yapabilirsiniz. Geceleri uyuyamıyor olsanız dahi gün içerisinde uyku ihtiyacınızı kolayca karşılayabilirsiniz.
  • Stresten uzak durun. Gün içerisinde yaşadığınız basit bir stres dahi gece uykuya dalmanızı önleyebilir.
  • Yatmadan önce ılık süt için. Ilık süt rahatlatma etkisine sahiptir ve uykuya daha kolay dalmanızı sağlar. Aynı zamanda kalsiyum içerdiğinden yattığınızda kramp yaşama olasılığınızı da düşürür.

 

Açelya Kartal

İstanbul Aydın Üniversitesinde Matematik ve Bilgisayar Bilimleri bölümü okuyorum. Henüz bir anne yada anne adayı değilim. Ama araştırmalarım neticesinde elde ettiğim bilgileri burada sizlerle paylaşıyorum :)

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

#hamileykenben

Hamilelik fotoğraflarınızı İnstagram'da #hamileykenben hashtag’i ile paylaşın, anasayfamızda size ve bebeğinize yer verelim :) Fotoğraflarınız editör onayından sonra sitemizde yer almaktadır.

MAİL ABONELİĞİ
Bu site, sağlık hizmeti vermemektedir, sitedeki bilgiler tıbbi bir öneri yerine geçmez ve sadece bilgi amaçlıdır. Hastalıkların tanı ve tedavileri yalnızca uzman doktorlar tarafından gerçekleştirilebilir.