Hamilelik Sürecinde Yatış Pozisyonları

Birçok hamile kadının ortak sorunlarından biri gebeliklerinin ilerleyen süreçlerinde rahat uyuyamamak ve dolayısı ile dinlenememektir.

Öncelikle anne adayları kendilerini hangi pozisyonda daha rahat hissediyorlarsa o pozisyonda uyuyabilirler. Bir insanın uyku sırasında tüm gece boyunca aynı pozisyonda kalması fizyolojik olarak çok da mümkün bir durum değildir. Uyuyan bir kişi ortalama 8 saatlik bir uyku sırasında yaklaşık 25 – 30 kez pozisyon değiştirmektedir.

Hamilelik Sürecinde Yatış Pozisyonları

Farklı hamilelik komplikasyonları, örneğin erken doğum riski ile plasenta yetmezliğinin tespit edildiği durumlarda, anne adayının ciddi olarak istirahat etmesi şarttır. Bu ve benzeri istisnalarda anne adayının yan yatması ve en çok da sol tarafının üzerine doğru yatması doktorlar tarafından tavsiye edilmektedir. Ancak bu istirahat tarzı gündüz ve uyanık durumda dikkat edilmesi gereken bir durumdur.

Ayrıca doğumum başlaması sürecinde de, anne adayının sırt üzeri değil yan tarafına doğru yatarak sancılarını çekmesi tavsiye edilmektedir. Bunun sebebi ise oldukça büyümüş olan rahimin arkasında bulunan büyük toplardamarları sıkıştırarak, kan dolaşımını bozmamasını sağlamak böylece anne adayının fenalık hissi ve baygınlık yaşama riskini önlemektir.

Bu nedenlerden ötürü de, istirahatin gerekli olduğu dönemlerde anne adayının sol tarafının üzerine yatması önerilmektedir. Bu pozisyondayken kan akım seviyesi normal standartlarda olduğu için, vücut içerisinde biriken fazla sıvının en etkili şekilde uzaklaştırılacağı bilinmektedir.

Anne adaylarının yatakta rahat edebilecekleri pozisyonlar

Öncelikle anne adaylarının yatacakları yatağın yeterince sert olduğuna özen göstermek gerekir. Gebelik döneminin ilerleyen haftalarında yüz üstü ve sırt üstü yatmak zorlaşacağından dolayı, sadece yan yatabilme şansınız olur. Yan tarafınıza doğru yatarken ise bacaklarınızın arasında bir yastık koyarak kendinizi çok daha rahat hissedebilirsiniz. Gebelik sürecinin son dönemlerinde, uyku sırasında çok fazla pozisyon değiştirilmesinden ötürü, anne adayının uykusu çok sık bölünür. Ancak yeterli uykuyu alabilmeleri için, yatakta uzun süre kalmaları gereklidir. Gün içerisinde yapacağınız şekerlemeler yardımı ile kendinizi çok daha iyi hissedebilirsiniz.

Gebelikte sırt üstü yatmak sakıncalı mıdır?

Aksi düşünülüyor olsa da gebelikte sırt üstü yatmanın herhangi bir sakıncası yoktur. Yukarıda da söz ettiğimiz gibi hangi pozisyonu tercih ederek uyursanız uyuyun, uyku sırasında çok sık pozisyon değiştirilmektedir. Gebelik döneminin ilk 20 haftalık sürecinde, rahmin fazla büyümemesinden ötürü, arkasında bulunan toplardamar üzerinde herhangi bir baskı yapmaz. 20.haftadan sonra ise anne adayının anatomik yapısının uygun olması durumunda, bu tarz bir sıkışma olursa, zaten rahatsızlık yaşayacaklarından ötürü, pozisyonlarını kendileri değiştirecektir.

Gebelikte yüz üstü yatmak sakıncalı mıdır?

Gebelikte tıpkı sırt üstü yatma da olduğu gibi yüz üstü yatmada da hiçbir sakınca bulunmamaktadır. Hamilelik döneminin ilk 20 hatasında bu pozisyonda hiçbir rahatsızlık yaşanmaz. Nedeni ise, bu dönemde rahmin göbek hizasında olması ve neredeyse dışarıya doğru hiç taşmamasıdır. Ayrıca yüz üstü pozisyonda yatmanız halinde bebeğinizin zarar görme riski bulunmaz. Çünkü bebeğin bulunduğu kese sıvı ile doludur ve yer çekimi olmadığı için bebek yüzercesine durur. İçerisinde yüzdüğü bu sıvı bebeği dışarıdan gelebilecek tüm zararlara karşı korumaktadır.
Hamilelik sürecinin erken dönemlerinde, yüz üstü yatabildiğiniz halde, karnınız büyümeye başladıkça söz konusu pozisyonda uyumak olanaksız hale gelmeye başlar. Gece uyku sürecinde meydana gelen pozisyon değişikliklerinde, bir süreliğine yüz üstü yatar pozisyonda kalsanız da bebeğe herhangi zarar vermez. Bu nedenle içiniz rahat olsun.

Gebelikte uykuya dalmak neden zordur?

Uykuya dalmada yaşanan zorluğun birden çok nedeni vardır. Fakat ilki ve önemli nedeni bebeğin hızlı büyümesidir. Bebek ve rahim büyüdükçe, rahat bir uyku pozisyonu bulmak zorlaşabilir. Öbür yandan da vücut kitlesinde artış oldukça, uyurken pozisyon değiştirmek güçleşebilir. Bu tarz bir durum da doğal olarak anne adayının verimli uyumasını engellemektedir. Bunun haricinde, gebelik süreci içerisinde normal görülen bazı değişiklikler de uykuyu yarıda bölerek veya uyku düzenini değiştirerek uyku sorunlarına neden olabilmektedir.

Gebelikte krampların nedenleri nelerdir ve krampların uykuya etkisi var mıdır?

Gün boyunca bacaklar normalin üzerinde yük taşımak zorunda olduğu için geceler bacaklarda kramplar yaşanmaktadır. Şayet bunun dışında aynı anda anne adayında kalsiyum eksikliği de varsa, bacak kramplarına sıklıkla rastlanmaktadır. Kramplar ağrı ile birlikte gebelik sürecinde uyku güçlüğüne de neden olmaktadır.

Tüm bunların haricinde, bilinçaltında yaşanan bazı korkular, sıkıntı ya da stres de uyuma güçlüğüne ve kâbuslara neden olabilir. Bebeğin sağlığı ile ilgili duyulan kaygılar, çocuklu yaşamın beraberinde getireceği farklılıklar, doğum ile alakalı endişe ve korkular da geceleri uykusuz kalınmasına neden olabilir.

Gebelikte verimli uyku için tavsiyeler;

Kahve, çay ve kola gibi kafein içeren içeceklerden uzak durmaya çalışın. Özellikle öğleden sonra ve akşam saatlerinde bu tarz içecekler tüketmemeye özen gösterin.

Yatmadan yaklaşık 2 – 3 saat önce sıvı tüketmeyi kesin. Fakat buna karşılık olarak da gün içerisinde yeterli oranda sıvı almaya özen gösterin. Ayrıca, yatmadan önce ağır yemek yemeyin. Mideniz bulanıyorsa ve söz konusu bulantı sizin uykunuzu bölecek kadar güçlüyse yatmadan önce kraker tarzı hafif şeyler tüketebilirsiniz.

Uyku saatlerinizi programlayın. Yatağınıza, alışık olduğunuz yatış saatinden daha sonra gitmeyin.

Egzersizlerinizi düzenli olarak yapın. Fakat yatma saatinize yakın zamanlarda egzersiz yapmayın.

Yastıkları dilediğiniz her yerde kullanın. Nerede ve nasıl size rahat ettiriyor ise yastıkları orada kullanmaya özen gösterin. İster belinize, isterseniz dizlerinizin arasına ya da başınızın altına koyun.

Yatmadan önce rahatlayabileceğiniz şeyler yapın. Bir bardak süt içmek ya da ılık bir duş almak gibi…

Geceleri bacaklarınızda kramp oluşması sebebiyle uyanıyorsanız, yatmadan önce iyice gerinin. Vücudunuz için yeterli kalsiyum almaya dikkat etin. Doktorunuz ile kalsiyum ilacı almanız gerekip gerekmediği konusunu görüşün.

Şayet gece uykunuz bölünür ya da uykuya geçişte zorlanırsanız, kendinizi zorlamayın. Kalkarak evinizin içerisinde dolaşın ya da kitap okumak gibi uykunuzu getirebilecek aktivitelerde bulunun. Örneğin televizyon seyredin, müzik dinleyin ya da bilgisayarda vakit geçirin. Sizi rahatlatacak ve hoşunuza giden bir şeyler yapmaya çalışın. Şayet şansınız varsa gün içerisinde yarım ya da bir saat kadar şekerleme yapıp uyku açığınızı biraz da olsa kapatmaya çalışın. Bu şekilde kendinizi daha da huzurlu ve dinlenmiş hissedebileceksiniz.

Açelya Kartal

İstanbul Aydın Üniversitesinde Matematik ve Bilgisayar Bilimleri bölümü okuyorum. Henüz bir anne yada anne adayı değilim. Ama araştırmalarım neticesinde elde ettiğim bilgileri burada sizlerle paylaşıyorum :)

1 Yorum

  • Nergiz dedi ki:

    Merhaba ben hamileyim genelde sol yada sag tarafta yatiyorum ama yon degistirirken once oturmali sonra diger yone donmeliymisiz kordon dolanmamasi icin boyle birsey varmi ??

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

#hamileykenben

Hamilelik fotoğraflarınızı İnstagram'da #hamileykenben hashtag’i ile paylaşın, anasayfamızda size ve bebeğinize yer verelim :) Fotoğraflarınız editör onayından sonra sitemizde yer almaktadır.

MAİL ABONELİĞİ
Hemen Ara
Whatsapp
Bu site, sağlık hizmeti vermemektedir, sitedeki bilgiler tıbbi bir öneri yerine geçmez ve sadece bilgi amaçlıdır. Hastalıkların tanı ve tedavileri yalnızca uzman doktorlar tarafından gerçekleştirilebilir.