Hamilelikte Omega 3 (Balık Yağı) Kullanımı

Hamilelikte Omega3’ün tek başına değil, folik asit ve E vitaminli ürünlerle birlikte alınmasında yarar vardır.

Balık yağından elde edilen Omega3 herkes için gerekli ve faydalıdır. Ancak hamile olan anne adayları için bu durum çok daha fazla önem taşımaktadır. Çünkü Omega3 anne karnındaki fetüsün beyin ve göz gelişiminde büyük katlısı olan bir yağ çeşididir. Özelikle ton balığı Omega3 temin etmede kullanılan önemli bir balık türüdür.

Hamilelikte Omega 3 (Balık Yağı) Kullanımı

Omega3 insan vücudunun üretmediği, mutlak dışarıdan takviye olarak alınması gereken bir yağ çeşididir. Hamile olmanın dışında da her insanın vücudunda gerekli olan ve ihtiyaç hissedilen bir maddedir.

Omega3 çoklu doymamış bir yağ türüdür. Çoğunlukla balıklarda bulunan bu yağ; Ton balığı, hamsi, uskumru, ringa balığı, sardalye, somon en çok omega3 bulunan balıklardır. Ayrıca koyu yeşil renkli sebzelerde (ıspanak, semizotu, dereotu, tere, roka, yeşil soğan, kıvırcık gibi), ayçiçeğinde ve cevizde bol miktarda omega3 bulunmaktadır.

Hamile bir anne adayı karnındaki fetüsü besleyebilmek için bol miktarda omega3 kullanmak durumundadır. Aksi durumda fetüs bu ihtiyacını annesinin deposundan karşılamak durumunadır. En önemli omega3 besin deposu ise, beyin dokusudur. Bu da beyin dokusunda bebeğe (fetüse) kayan omega3 yağının yapılan araştırmalar sonucunda gerçekleştirmekte olduğunu açıklanmıştır.

Omega3 ( Balık Yağının) Faydaları;

  • Anne karnındaki bebeğin beyin ve gözünün gelişmesinde önemli rol oynar.
  • Erken doğum riskini azaltır.
  • Hafıza bozukluğu ve unutkanlık gibi durumlara çok iyi gelmektedir.
  • Preeklampsinin tansiyon düşmesini engeller, idrarda albümin görülmesi gibi riskleri yok eder.
  • Depresyona çok iyi gelir.
  • Hamilelik dönemindeki uyku bozukluklarını düzene koyar.
  • Çocukluk çağı alerjileri daha çok görülür.
  • Dikkat eksikliğini giderir.
  • Hiperaktiviteliği engeller.
  • Omega3 çocuklarda (özellikle kız çocuklarında) emzirme döneminde yeterince alınması durumunda ileri yıllarda meme kanseri olma riskini ortadan kaldırdığı gözlemlenmiş ve rapor edilmiştir.
  • Omeğa3 aynı zamanda kalp krizi riskini de ortadan kaldırmaktadır. Çünkü omega3 kullanmak damarları genişleterek tıkanıklıkları önlenmektedir. Fakat fazlası kanamayı artıracağından düşük, erken doğum gibi riskleri de beraberinde getireceği konusuna dikkat etmelidir.

Omega3 Ne Kadar Ve Nasıl Tüketilmelidir?
Omega3 aslında herkesin yaşam boyu tüketmesi gereken faydalı bir yağdır. Fakat hamilelik döneminde çok daha fazla ihtiyaç gerektiğinden doktor kontrolünde belli miktarlarda tercihan doğal kaynaklardan fakat yeterli olmadığı sürece de takviye tabletlerden destek alınmalıdır.

Omega3 hamile bir anne adayının günlük tükettiği besinlerle omega3 derecesini ayarlayabileceği türden bir besindir.

Örneğin;

  • Haftada 2 gün ton balığı ya da hamsi tüketmek
  • Her gün 1 adet ceviz yemek
  • Her gün 2 öğün birer porsiyon yeşillik tüketmek (ıspanak, semizotu, tere, roka, marul vb. gibi)

İhtiyacı büyük ölçüde karşılamaktadır. Fakat doktorlar düzenli bir biçimde aksatmadan bir beslenmenin sürdürülmesinin zaman zaman aksayabileceği düşüncesi ile ve anne adayının omega3 almasını garanti etmek düşüncesi ile takviye omega3 tabletleri tüketilmesini önermektedir.

Hamilelik döneminde günde 50 mg omega3 alınması önerilmektedir. Bebeğin beyin ve sinir gelişimi özellikle bebeğin son 3 ayında olduğu için bu aylarda omega3 alınması çok daha önemsenmelidir. Sadece hamilelik döneminde ve sadece son 3 ayda omega3 alınması gerekir anlamı taşımamaktadır. Yani emzirme döneminde de ilk 3 ya da 6 ay bir süre zarfında da omega3 alınmasını doktorlar önermektedir.

Omega3 çok yönlü faydaları ve özellikle de kalp krizi riskini ortadan kaldırdığı bilinse de fazla miktarda tüketilmesinin de anne adayları için düşük ya da erken doğum gibi risklerle karşılaşılabileceği de göz önünde tutulmalıdır.

Omega3 (balık yağı) Tabletleri, Çeşitleri Ve Özellikleri;
Doğal yollardan karşılanamayan ya da periyodik düzende ve ölçülü olarak vücudun ihtiyacını belli ölçülerde karşılanamayan omega3, balık yağı tabletleri ile karşılanmaktadır.

İki türlü balık yağı bulunmaktadır.

Fisk bady oil; Balığın gövdesinden üretilir

Cod liver oil; Balığın ciğerinden üretilir.

Hamile anne adaylarının ilk anlarda balık ciğerinden üretilen tabletleri tercih etmesinde yarar vardır. Çünkü Cod liver oil balık ciğerinden üretildiğinden fazla miktarda A vitamini içerir ve bebeğe toksik etkilerde bulunabilir.
Ayrıca 3 tip yağ asidi vardır.

Eicosapentaenoic (EPA); Balık ve balık yağında bulunur.

Docosahexacoic (DHA); Vücut fonksiyonları için en önemli olan yağ asididir. Temel olarak balıkta bulunur.

Alpha- Linolenic Acid (ALA); En fazla olarak koyu renkli yeşil sebzelerde bulunur ve vücutta önce EPA’ya, daha sonra ise DHA’ya dönüştürülmektedir.

Kısaca hem hamilelik döneminde hem de emzirme döneminde omega3 çok büyük destek sağlayan bir üründür. Her geçen gün yeni bir yararı ve bebekler üzerindeki olumlu etkileri ile ilgili olarak yeni bilgiler ve omega3 ün yararları basın yayın organlarında paylaşılmaktadır.

Omega3 son yıllarda hem hamile olan anne adayının sağlığı hem de anne karnındaki bebeğin sağlığı açısından ne kadar önemli olduğu çok daha iyi anlaşılmış ve anlatılmaya başlanılmıştır. Örneğin; anne karnındaki bebeğin görmeyi sağlayan retina tabakasının gelişimi, beyinin oluşumu ve gelişimi ile sinir sisteminin oluşumu ve gelişiminde büyük yararlar sağladığı ciddi araştırmalar sonucunda ispatlanmıştır.

Hamilelik döneminde ayrıca; Demir, kalsiyum ve folik asitin de ne kadar önemli olduğu her fırsatta vurgulanmaktadır. İlaç firmaları günlük tüketim dozlarında anne ve anne karnındaki bebek gelişimi için omega3, demir ve kalsiyum ile folik asit içeren ilaçları üretmektedir.

Ülkemiz üç tarafı denizlerle çevrili bir yarım ada olup, hem balıkçılık konusunda hem de diğer tüm yararlı ürünlerin yetiştirilmesi konusunda şanslı bir ülkedir. İlaç sanayi çok ciddi boyutlarda özellikle vitamin takviyeleri konusunda büyük bir yol kat etmiştir. Ancak doktorlar gerek görmedikçe ve önermediği sürece vitaminlerin doğal kaynaklarından alınması gerektiğini, yetersiz kalındığı zaman doktor önerisi ile vitamin ilaçları ve balık yağları kullanılmaya başlanılmalıdır demektedir.

Özen gösterilmesi gereken önemli bir konu da konserve balık yerine, mevsiminde balığın kendisini tüketmek çok daha faydalıdır. Kızartma yerine buğulama ya da fırında pişirerek tüketmenin daha yararlı olduğu da binmektedir. Koyu renk yeşilliklerin de mevsiminde, ayıklanıp sirkeli suda bekleterek ve iyice durulanarak bolca tüketilmesi gerekmektedir. Saf zeytinyağı ile taze sıkılmış limon ya da nar ekşisi sıkılarak tüketilebilmelidir. Folik asit ve E vitamininin omega3ü desteklemesi de önemli bir detaydır.

Açelya Kartal

İstanbul Aydın Üniversitesinde Matematik ve Bilgisayar Bilimleri bölümü okuyorum. Henüz bir anne yada anne adayı değilim. Ama araştırmalarım neticesinde elde ettiğim bilgileri burada sizlerle paylaşıyorum :)

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

#hamileykenben

Hamilelik fotoğraflarınızı İnstagram'da #hamileykenben hashtag’i ile paylaşın, anasayfamızda size ve bebeğinize yer verelim :) Fotoğraflarınız editör onayından sonra sitemizde yer almaktadır.

MAİL ABONELİĞİ
Hemen Ara
Whatsapp
Bu site, sağlık hizmeti vermemektedir, sitedeki bilgiler tıbbi bir öneri yerine geçmez ve sadece bilgi amaçlıdır. Hastalıkların tanı ve tedavileri yalnızca uzman doktorlar tarafından gerçekleştirilebilir.