Hamileyken Gaz Sancısı ve Şişkinlik

Gebelik esnasında birbirinden farklı birçok sebep ile anne adaylarının yaşadığı şişkinlik ve sancılara gaz sancıları denmektedir.

Gebelikte progesteron hormonu ile alakalı olarak anne adayının vücudunda bulunan bütün has hücreleri gevşer ve besinler normalden daha yavaş ilerler. Sindirimin yavaşlamasına neden olan bu durum gebe bayanların gaz sancıları ve şişkinlik yaşamalarına sebep olur.

Hamileyken Gaz Sancısı ve Şişkinlik

Sindirim sisteminde ortaya çıkan gaz 2 şekilde oluşmaktadır. Bunlardan ilki hava yutulması nedeni ile oluşan gazlardır. İkinci tür gazlar ise kalın bağırsaklara yeterli oranda sindirilmeden gelen farklı besinlerin, burada bulunan bakteriler tarafından yıkılması ile oluşan gazlardır. Hava yuttuğunuz takdirde, vücut genel olarak bunu geğirme olarak dışarı atar. Atılamayan küçük miktar bir gaz da aşağı doğru inerek, gaz olarak kalın bağırsaklardan çıkarılır.

Gebelikte gaz sancısı yaşanmasının nedenleri nelerdir?

Gebelik döneminde gazın ve dolayısıyla şişkinlik ve gaz sancısının artmasına sebep olan şey, progesteron hormonu ile ilgili olarak, vücutta bulunan tüm kas hücrelerinin gevşemesidir. Sindirim sisteminde besinlerin ilerletilmesine destek olan düz kas hücreleri gevşedikleri için, besinler normalden çok daha yavaş olarak ilerler. Böylelikle de besinler sindirim sisteminde çok daha uzun süre kalırlar ve sindirim yavaşlar.

Bununla birlikte, gebelik ilerledikçe büyüyen rahim de mide ve sindirim sistemine baskı uygular. Gebelik döneminde yaşanan kabızlık, hazımsızlık ve mide yanması gibi farklı sorunların artma sebebi de bu mekanizmadır. Örneklendirmek gerekirse, aktif karbon benzeri bir takım gaz gidericiler, gebelik süreci içerisinde güvenli değildir.

Rahatsızlığınız şişkinlikten ziyade kramp ve karın ağrısı şeklinde oluşuyorsa, dışkınızda kan görüyorsanız, şiddetli ishal halinde kusma ve bulantı da eşlik ediyorsa hiç vakit kaybetmeden doktorunuzu aramanız gerekir.

Gaz sancımı hafifletmek adına ya da tamamen kurtulmak için ne yapmam gerekir?

Yavaş Yiyin;
Lokmaları ağzınıza küçük olarak atın ve düzgün bir şekilde çiğnemeye özen gösterin. Sindirim sistemi organlarımızdan ilki ağızdır, yiyeceklerin öğütülmesi adına tükürük salgısı yeterli seviyede olmalıdır. Bunun için de yemek yeme konusunda aceleci olmamak ve iyi çiğnemek gereklidir.

Hareket Edin;
Bazen, gaz sorunu yaşadığımızı kabul etmek gerekir. Gaz ile başa çıkmanın ve birazda egzersiz yapmanın en iyi yollarından biri yemek yemenizin ardından yürüyüşe çıkmaktır. Bulaşıkları yıkayın, mahallenizde yürüyüşe çıkın ya da köpeğinizi yürütün. Hareketsiz olarak durmak, gazın bağırsaklarda kalmasına neden olacağı için, ağrı ve şişkinliğe de sebep olur. Gazınız olduğu zaman, ondan kurtulmak adına kendisini harekete geçirebilirsiniz.

Bacaklarınızı yukarı kaldırın;
Rahatsızlık veren bir gaz nöbetine tutulmanız durumunda, ayaklarınızı kaldırabileceğiniz bir yere oturmaya özen gösterin. Bu pozisyonda durmak, bebeğinizin baskınızı karnınızdan alarak vücudunuzun çok daha özgürce sindirim yapmasına olanak sağlar. Bunu yaparken sizi sıkan giysilerden de uzak durun. Gebelik pantolonunuz büyüyen karnınıza tam olarak oturuyor olsa bile, karnınızı ittirerek, sindiriminizin kısıtlanmasına ve ağrılara neden olabilir.

Öğünlerinizi küçültün;
Gün içerisinde 3 farklı ve dengeli öğün mü yiyorsunuz? Bu durumda, hamileyken gazlılığınıza en büyük katkıyı bu sağlıyor olabilir. Gün içerisinde alacağınız 3 öğünü, minik minik daha çok öğünler haline bölerek, vücudunuza yeterli sindirimi yapması için gereken zamanı tanıyın. Birçok anne adayının, dayanılmaz bulduğu gaz ve şişkinlikten kendinizi kurtarın.

Kabız kalmamaya dikkat edin;
Kabızlık hemen herkesin bildiği gibi midede gaz birikimine ve şişkinliğe neden olur. Gebelik döneminde kabız olmamak adına daha çok dikkat edin. Bunun için ise lif bakımından zengin olan sebze ve meyve gibi besinler tüketin. İşlenmiş ve konserve gıdalardan mümkün olduğunca uzak durmaya çalışın.

Gaz olmasına sebep olan besinler nelerdir?

Kavun, yağlı yiyecekler, turşu, karpuz, bezelye, dondurma, nohut, kuru fasulye, soğan, lahana, turp, mercimek, soda, leblebi, erik, süt…

Gaz oluşumunun önüne geçen ya da sizi rahatsız etmesinin önleyen farklı önlemler nelerdir?

Hareketsiz kalmayarak sindirim sisteminizi az da olsa tembellikten kurtarabilirsiniz.

Gün içerisinde ağır öğünler tüketmek yerine az az ve sık sık yemeye özen gösterin.

Yemeklerinizi iyice çiğnedikten sonra yutun. Bunun için yeterli zamanı ayırın. Lokmaları hemen silip süpürmektense, her lokmanın tadını çıkararak tüketmeyi hayat prensiplerinizin arasına ekleyebilirsiniz. Yaşamınızdaki her şeyi tadını çıkararak yapmak ve yaşamak gibi…

  • Gazlı içecekler tüketmekten uzak durun.
  • Yemek yerken konuşmamaya özen göstermeniz hava yutmanızı önler.
  • Yemekler esnasında sıvı almayın. Bol sıvı tüketmeniz önemlidir ancak bunu yemek haricinde bütün güne yayabilirsiniz.
  • İçeceklerinizi, şişe yerine bardak ile tüketmeniz yine hava yutmanızı önler.
  • Kabızlığı hafifletmek veya gidermek de, gaz oluşumunun azalmasına yardımcı olur.
  • Suni tatlandırıcı barındıran gıdalardan kaçının.
  • Atıştırıyor olsanız dahi oturarak yeme içmeye çalışın.
  • Sizi sıkmayacak rahat giysiler şişkinliğin sizi daha çok rahatsız etmesini önleyecektir.
  • Sakız çiğnemek gaz oluşumunu arttırabilir.
  • Sigara içmek, mide asiditesinin artmasına sebep olur.

Bazı kişiler, gerginlik ve stres anlarında, aşırı hava yutarlar. Doğru nefes alma yöntemlerini öğrenerek gevşemeniz size bu durumda oldukça yardımcı olacaktır.

Açelya Kartal

İstanbul Aydın Üniversitesinde Matematik ve Bilgisayar Bilimleri bölümü okuyorum. Henüz bir anne yada anne adayı değilim. Ama araştırmalarım neticesinde elde ettiğim bilgileri burada sizlerle paylaşıyorum :)

1 Yorum

  • fevziye l. dedi ki:

    ben günde 1 saat yürüyorum 3. ayımdayım illa ki rahatsızlıgım oluyor ama yürümezsem gecmiyor evet yemek yerken de yavas yiyorum tane tane
    bri tabak pilavı 10 dakika da yiyorum mesela ama raht ediyorum

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

#hamileykenben

Hamilelik fotoğraflarınızı İnstagram'da #hamileykenben hashtag’i ile paylaşın, anasayfamızda size ve bebeğinize yer verelim :) Fotoğraflarınız editör onayından sonra sitemizde yer almaktadır.

MAİL ABONELİĞİ
Bu site, sağlık hizmeti vermemektedir, sitedeki bilgiler tıbbi bir öneri yerine geçmez ve sadece bilgi amaçlıdır. Hastalıkların tanı ve tedavileri yalnızca uzman doktorlar tarafından gerçekleştirilebilir.