Menopoz Diyeti Nedir?

Menopozda Diyet Ne İşe Yarar?

Menopoza girdikten sonra ortaya çıkan yan etkileri azaltmak ve çok daha sağlıklı bir süreç geçirmek istiyorsanız, profesyonel kişiler tarafından tavsiye edilmekte olan menopoz diyetini uygulayabilirsiniz. Böylece çok daha kolay bir şekilde menopoz sürecini atlatmanız mümkün olacaktır.

Menopoz Diyeti Nedir?

Beslenme ve Menopoz

Bildiğiniz gibi bir günlük hayatta tüketmiş olduğumuz besinler vücudumuzda bulunmakta olan hormonları oldukça yakından ilgilendiriyor. Eğer vücudumuz ile ilgili herhangi bir problem meydana gelirse ve hormonların seviyesini değiştirmek istersek belirli beslenme alışkanlıkları edilerek bu işlemleri kolay bir şekilde tamamlayabiliriz. Uzmanların yapmış olduğu araştırmalar gösteriyor ki menopoza girmiş olan kadınlarda beslenme düzeni sayesinde meydana gelen yan etkileri büyük ölçüde azaltılabiliyor, hatta tamamen ortadan kaldırılabiliyor. Günlük hayatta tüketmiş olduğumuz besinlerin birbirinden farklı yan etkileri meydana geldiği için hangi besinlerin, hangi hormonlar üzerinde etkili oldu hakkında detaylı bilgiyi yazımızın devamında bulabilirsiniz. Bilinçsiz bir şekilde beslenmek ve buna bağlı olarak hormon seviyesinin değişiklik beklemek yapılabilecek en büyük hatalardan olacaktır. Menopoz dönemine girdikten sonra sizi psikolojik ve ruhsal olarak en çok rahatlatacak olan besinler genel olarak meyve ve sebzeler olacaktır. Çünkü özellikle menopoz döneminde kadınların en çok şikâyet ettiği konulardan bir tanesi sürekli olarak sıcak basması ile ilgili oluyor. Bu durum azaltmak için de yüksek enerji içeren besinlerden mümkün olduğu kadar uzak durmak gerekiyor. Özellikle çikolata ve cips gibi abur cubur ürünleri vücutta bulunmakta olan enerji seviyesini çok daha yüksek seviyelere taşıdığı için bahsetmiş olduğumuz sıcak basması gibi şikayetlerin artmasına sebep oluyor. Eğer siz de sürekli olarak aynı problemleri ile karşı karşıya kalıyorsanız bahsetmiş olduğumuz yiyeceklere dikkat ederek yaşamış olduğunu sıkıntıları kısa süre içerisinde ortadan kaldırabilirsiniz.

Diyet Yapmanın Faydaları

Sadece menopoz döneminde değil aynı zamanda günlük hayatta da tüketmiş olduğunuz besinlerin enerji diğerlerine ve sağlıklı olup olmadıklarına bakmak oldukça büyük önem taşıyor. Diyet yapmaya başladıktan sonra vücudunuzun ihtiyacı olan besin değerlerini yeteri kadar alacağınız için yaşamış olduğunuz problemlerin büyük bir bölümü otomatik olarak ortadan kalkacaktır. Özellikle menopoz döneminde hormon seviyesi değişiklik göstermeye başladığı için vücuda giren besinlerin besin değerleri çok daha önemli bir hale geliyor. Genellikle menopoz ile ilgili diğer programı yapan profesyonel kişiler meyve ve sebze odaklı diyet programları hazırlayarak vücudunuzun rahatlamasına yardımcı oluyor. Eğer siz de profesyonel bir şekilde besin takviyesi almak istiyorsanız doktorlardan destek alabilirsiniz. Menopoz döneminde kadınlarda bulunmakta olan östrojen seviyesi büyük oranda azalma yaşadığı için diğer hormonların miktarında zaman zaman artmalar meydana gelebilir. Günlük yaşam içerisinde hormonların ani bir şekilde değişmesi insanların tavır ve davranışlarına da büyük oranda etki eder. Menopoza giren kişiler de aniden sinirlenme veya birdenbire çok sakin bir ruh haline bürünmek gibi davranışlar işte tamamen bu olay ile bağlantılıdır. Eğer siz de ruhsal halinizde sürekli olarak dalgalanmalar meydana geldiğini düşünüyorsanız ve tedavi olmak istiyorsanız, menopozun bu zorlu sürecini atlatmak için diyet programlarını uygulamanızı tavsiye ediyoruz.

Profesyonel Desteğin Önemi

Özellikle menopoz dönemine giren kadınların büyük bir bölümü diyet programlarını kendilerinin yapabileceğini iddia ediyor. Unutmayın ki diyet programları profesyonel kişiler tarafından yapıldığı zaman birçok farklı unsur göz önünde bulunduruluyor.  Öncelikle vücudunuzda bulunmakta olan yağ oranını detaylı bir şekilde tespit etmek gerekiyor. Gerekli olan incelemeler yapıldıktan sonra hisse ihtiyacınız olan besin değerlerine göre bir diyet programı hazırlanacaktır. Bahsetmiş olduğumuz bu işlem basamaklarının tamamını atlayarak sadece kendi istekleriniz doğrultusunda bir beslenme programı oluşturursanız, büyük ihtimalle tek yönlü bir beslenme meydana gelecektir. Tek yönlü olarak beslenme günlük hayatta faydalı olmadığı gibi aynı zamanda menopoz döneminde de olumsuz durumlar meydana getirir. İlk olarak sağlığınızı kaybetme riskiniz ile beraber fiziksel olarak da bazı endişeler ile karşı karşıya kalabilirsiniz. Herhangi bir diyet programına bağlı kalmadan sadece kendi istekleriniz doğrultusunda profesyonellere danışmadan beslenmeye başlarsanız, orantısız bir şekilde kilo alımı ve yağ oranında atma meydana gelecektir. Bahsetmiş olduğumuz tüm bu durumlardan uzak durmak ve sağlıklı olabilmek için profesyonel kişilerden destek almak şart.

Menopozda Dikkat Edilmesi Gereken Besinler

Menopoz döneminde vücuda alınması gereken bazı besinlerin olduğu gibi aynı zamanda asla vücuda girmemesi gereken de çeşitli besinler bulunmaktadır. Daha önceki yazılarımızda da bahsetmiş olduğumuz gibi bazı yiyecekler vücutta bulunmakta olan östrojen seviyesini arttırır. Menopoz dönemine geldikten sonra östrojen seviyesi azalmaya başlayacağı için eğer yanlış besinlerle beslenirseniz, östrojen seviyesini arttırarak menopoza girme evresini uzatmış olacaksınız. Menopoz evresinde beslenmenin amacı, vücutta bulunmakta olan hormonların minimum seviyeye inmesi için yardımcı olmaktır. Sarımsak ve kereviz günlük hayatta kullanmış olduğumuz ve hormonlar üzerinde etkisi olan en önemli besin maddeleri arasında yer alıyor. Eğer menopoz dönemine yeni girdiyseniz ve şikayetlerin izin sayısı oldukça fazla ise, bahsetmiş olduğumuz bu iki besin maddesinden mümkün olduğu kadar uzak durmanızı tavsiye ediyoruz. Menopoz dönemi sona erdikten sonra bir vücudunuz artık eskisi gibi davranmaya başladığı zaman tüm besin maddelerini tekrar kullanmaya başlayabilirsiniz. Menopoz süreci boyunca şeker ve tuz gibi gıdalardan mümkün olduğu kadar kaçınmak gerekiyor. Aynı zamanda tatları oldukça güzel olan fakat sağlığımızı büyük oranda zarar veren kızartmalar ve pastane ürünleri de menopoz döneminde tüketilmemesi gereken besin maddeleri arasında yer alıyor. Menopoz dönemine girdikten sonra kemik erimesi riski artacağı için günlük maksimum 5 fincan kahve tüketilebilir. Daha fazlası büyük oranda kemik yıkımına sebep olacaktır. Aynı zamanda menopoz döneminde de sigara ve alkol kullanmak meydana gelen şikayetlerin büyük oranda artmasına sebep olacaktır.

Menopozda Diyeti İçin Gereken Besinler

Tuz : Menopoza girdikten sonra vücutta bulunan kemiklerin sağlığını korumak oldukça büyük önem taşıyor. Çünkü östrojen seviyesi azalmaya başladığı zaman, kemikler içerisinde bulunmakta olan koruyucu maddenin etkisi de ortadan kalkmaya başlayacaktır. Bu durum ise kadınların büyük bir bölümündeki kemik erimesi gibi şikayetlerin meydana gelmesine sebep oluyor. Günlük hayatta aşırı derecede tuz tüketmek, kemiklerin yıkım sürecini hızlandırıyor. Biyolojik olarak vücuda giren tuz, vücuttan atılacağı zaman kemikler içerisinde bulunmakta olan kalsiyumu kendi içerisinde çekerek kemiklerin çok daha güçsüz bir hale gelmesine sebep oluyor. Bazı besinlerde aslında biz bilmesek de oldukça yüksek miktarda tuz bulunuyor. Örneğin zeytin, asma yaprağı, maden suyu, salam ve sosis gibi gıdalar menopoz döneminde tüketilmesi sakıncalı olabilecek olan besin maddeleri arasında yer almaktadır.

Protein : Menopoz dönemine girmiş olan kadınların bazıları almış oldukları fazla kilolardan kısa süre içerisinde kurtulabilmek için sadece protein ağırlıklı olarak beslenmeyi tercih ediyor ve et tüketiminden kaçınıyor. Vücudumuz için her şeyin belirli bir denge seviyesinde olması gerektiği için proteinlerin çok fazla veya çok az tüketilmesi vücutta çeşitli olumsuz etkiler bırakacaktır. Menopoz diyetleri arasında yüksek protein değerlerine sahip olan diyetleri sürekli olarak kullanmak yağ oluşumunu hızlandıracaktır. Yağ oluşumu vücut içerisinde artmaya başladığı zaman ise kalp ve damar hastalığı gibi hayati riskler taşıyan durumlar ortaya çıkarabilir. Bu yüzden de diyet yaparken mutlaka kırmızı et, balık ve tavuk gibi besin maddelerini de düzenli olarak tüketmenizi tavsiye ediyoruz

Kalsiyum : Kemik erimesi şikayetlerini ortadan kaldırabilmek için vücudumuza gerekli olan mineral maddelerinden bir tanesi kalsiyumdur. Günlük yaklaşık olarak 800 ile 1500 miligram arasında kalsiyum vücudumuz için gereklidir. Özellikle süt ve süt ürünlerinde bol miktarda bulunmakta olan kalsiyum, susam, pekmez ve badem gibi besinlerin içerisinde de bulunuyor. Vücuda kalsiyum alırken aynı zamanda D vitamini bakımından zengin olan besinler ile beslenmek de kemiklerin güçlenmesi açısından faydalı olacaktır. Bazı vitamin ve mineraller vücuda güneş ışığı girdiği zaman aktif bir şekilde çalışmaya başlar. Kalsiyum ve D vitamini de bu unsurlar arasında yer alıyor. Her gün saat 11.00 ile 15.00 arasında yaklaşık olarak yarım saat boyunca güneş altında durmanız, menopoz döneminde kemiklerin yıpranmasın engellemek için faydalı olacaktır.

Bazı gıda maddeleri vücutta azalmakta olan östrojenin yerini doldurduğu için meydana gelen yan etkilerin büyük oranda azalmasına yardımcı olabilir. Menopoz diyeti boyunca bu besinleri tüketerek siz de günlük hayatta yaşamış olduğunuz sıkıntıları büyük oranda azaltmaya başlayabilirsiniz. İlk olarak her gün yoğurt, süt veya ayran gibi bol kalsiyum içeren besinleri kullanmanız gerekiyor. Aynı zamanda balık içerisinde bulunmakta olan omega-3 de vücudumuz için gerekli olan en önemli besin maddeleri arasında yer almaktadır. Sadece temel gıda olarak değil aynı zamanda kuruyemiş tüketmek de menopoz döneminde doktorlar tarafından tavsiye ediliyor. Özellikle ceviz ve badem gibi kuruyemişler, vücuttaki yan etkilerin azalması açısından yardımcı oluyor.

Menopoz Menüsü Nasıl Olmalıdır?

Kahvaltı : Kahvaltı yaparken mutlaka her gün iki yemek kaşığı boyutunda çökelek tüketmenizi tavsiye ediyoruz. Bununla beraber bir dilim kadar özellikle tam buğday ekmeği tüketmek, vücudunuzun kendini toparlaması açısından faydalı olacaktır. Gün içerisinde yüksek miktarda enerjiye ihtiyaç duyabilirsiniz. Bu yüzden bir yemek kaşığı pekmez veya bir tatlı kaşığı kadar tahin tüketmeniz öneriliyor. Fakat bahsetmiş olduğumuz tahin ve pekmezin içerisinden sadece bir tanesini seçmeniz tavsiye ediyoruz. Çünkü daha önce de bahsetmiş olduğumuz gibi aşırı miktarda kalori değeri içeren besinlerin vücuda alınması, menopoz döneminde çeşitli yan etkilerin ortaya çıkmasına sebep olabilir. Eğer kahvaltıda uzun süre boyunca oturmayı seviyorsanız daha çok domates, maydanoz ve salatalık gibi kalori değeri az olan besinleri tercih edebilirsiniz. Böylece hem daha çok yiyecek tüketebilir hem de daha az kalori alabilirsiniz.

Öğle : Gün içerisinde mutlaka et tüketilmesi gerektiğinden bahsetmiştik. Öğle yemeği, eti tüketebilmek için en uygun zaman dilimleri arasında yer almaktadır. 4-5 yemek kaşığı boyutundaki kıymalı sebze yemeği tüketmek hem sebze içerisindeki mineralleri almanıza hem de protein bakımından kendinizi desteklemeye yardımcı olacaktır. Aynı zamanda öğle yemeğinde 4 kaşık kadar mercimekli bulgur pilavı da tercih edebilirsiniz. Süt ve süt ürünleri konusuna gelirsek, öğle yemeğinde bir kâse yoğurt veya bir bardak süt tüketebilirsiniz.

İkindi : Diyet programlarında önemli olan az yemek değil sık yemek yiyerek az besin tüketmektir. İkindi menüsüne geldiğiniz zaman sadece 1 adet elma ve 2 yemek kaşığı kadar da yulaf ezmesi tüketmeniz, vücudunuzun açlık hissini ortadan kaldırmak için yeterli olacaktır.

Akşam : Sadece sabah ve akşam olmak üzere iki defa ekmek tüketimi bulunmaktadır. Akşam saatlerinde vücutta bulunmakta ve metabolizma hızı düşüş gösterdiği için bir dilim ekmek yemek ve orta büyüklüğe sahip olan ızgara balık tüketmek günlük olarak vücudunuzun ihtiyacı olan tüm besin maddelerini karşılamanız için yeterli olacaktır.

Bahsetmiş olduğumuz tüm konular hakkında hassas olursanız menopoz şikayetlerinizi büyük oranda azaltabilir ve aynı zamanda sağlıklı bir şekilde bu zorlu süreci atlatabilirsiniz. Eğer tavsiye ettiğimiz yemek programına uyamayacağınızı düşünüyorsanız ve kendinize farklı programlar hazırlamak istiyorsanız internet üzerinden destek alabilir veya profesyonel kişilere giderek diyet programı hazırlaması için yardım isteyebilirsiniz. Özellikle diyetisyenler tarafından yapılmakta olan diyet programları vücudunuza çok daha uygun olacağı için bu yöntemi tercih etmenizi tavsiye ediyoruz.

 

Açelya Kartal

İstanbul Aydın Üniversitesinde Matematik ve Bilgisayar Bilimleri bölümü okuyorum. Henüz bir anne yada anne adayı değilim. Ama araştırmalarım neticesinde elde ettiğim bilgileri burada sizlerle paylaşıyorum :)

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

#hamileykenben

Hamilelik fotoğraflarınızı İnstagram'da #hamileykenben hashtag’i ile paylaşın, anasayfamızda size ve bebeğinize yer verelim :) Fotoğraflarınız editör onayından sonra sitemizde yer almaktadır.

MAİL ABONELİĞİ
Bu site, sağlık hizmeti vermemektedir, sitedeki bilgiler tıbbi bir öneri yerine geçmez ve sadece bilgi amaçlıdır. Hastalıkların tanı ve tedavileri yalnızca uzman doktorlar tarafından gerçekleştirilebilir.