Hamilelik Sırasında Soya Tüketmek Güvenli mi?

Hamilelikte Soya Sütünün Faydaları Nelerdir?

Soya sütü folik asit açısından zengin olan bir süttür. Folik asitlerin düzenli alımları sinir hücrelerinin büyümesini sağlar ve fetüsün gelişmesine katkıda bulunur. E vitamini sağlıklı kalmanıza yardımcı olur. Vitamin açısından zengin olan soya sütü, gerekli olan vitamin ihtiyaçlarınızın bir kısmını alabilmenize yol açar.

Hamilelik Sırasında Soya Tüketmek Güvenli mi?

Soya, günümüzde kolesterol düzeyinin düşürülmesi ve kalp hastalıklarının engellenebilmesi ile ilgili sağladığı faydalar ile dikkat çekmiş durumdadır. Baklagil olan soya, aynı zamanda hamilelik süresi boyunca da tüketilebilen bir gıdadır. Hamilelikte soya tüketilmesi beslenme bozukluklarının engellenmesini sağlar. Üst düzey protein sağlayan soya aynı zamanda folat, demir, kalsiyum, çinko ve mineral kaynağıdır. Soya fasulyesi lif açısından zengindir. Bu gıdalar omega-3 kaynağıdır ve yağ asitleri de sağlarlar

Besleyici özellikleri olan soya, hamile annelerin tüketebileceği doğal bir gıdadır. Fakat bazı uzmanlar hamile kadınların aşırı soya tükettiği durumlarda olumsuz etkileneceğini söylemektedir.

Soya Güvenilir mi?
Soya, asit minerallere bağlı olan doğal bir bitki maddesi içeriğine sahiptir. Phytic acid adlı cıvalı bazı ağır metallerin alınmasını engeller. Magnezyum, demir ve çinko gibi fetüsün gelişimine katkı sağlayacak olan önemli minerallerin emilimi engellenir. Soyanın aynı zamanda kolesterol seviyesini düşürebilme özelliği de bulunmaktadır. Fakat vücudunuz hamilelik döneminde progesteron ve östrojen üretmek için kolesterole ihtiyaç duyar. Hormonların sağlıklı bir şekilde gebeliği ilerletebilmesi için kolesterol gerekli olur.

Soyanın erken ergenlik, düzensiz adet döngüleri, doğurganlık sorunları ve ürolojik sorunlara sebep olabileceği konusunda söylentiler mevcuttur. Yapılan araştırmalar sonucunda hayvanlar üzerinde de bu tür bulgulara rastlanmıştır. Fakat burada önemli olan detay uygun miktarda soyanın tüketilmesidir.

Hamilelik sırasında günde 1-2 porsiyon kadar soya tüketmeniz sizin sağlığınız açısından son derece faydalıdır. Bir porsiyonluk tofu veya soya sütü hamilelik döneminde tüketilebilir. Uzmanlar, soya unu ve tofu gibi gıdaların üzerine tempeh ve miso gibi ferment soya ürünlerinin de eklenmesini tavsiye etmektedir. Fermantasyon, soyanın içerisinde yer alan fitik asitlerin nötralize edilmesini sağlar. Besinler böylelikle vücut içerisinde daha kolay emilir.

Beslenme düzeniniz ne şekilde olursa olsun burada en önemli olan nokta yüksek miktarda işlenmiş olan atıştırmalıklar değil, bütün gıdaların dengeli bir şekilde yer aldığı bir düzen sağlamaktır. Fetüsün negatif yönde etkilenmesini sağlayan maddeleri hayatınızda en az seviyeye indirmeniz ve gerektiği takdirde tamamen hayatınızdan çıkartmanız gerekir. Soya genel olarak gündelik olan besinlere karşı iyi bir alternatif olarak kabul edilmektedir. Hamilelik sırasında tüketeceğiniz gıdaların tüm etkilerini göz önünde bulundurmanız gerekir.

Hamilelik Süresinde Soya Tüketmenin Artıları ve Eksileri
Soya fasulyesi ve sütünde yer alan birtakım maddelerin uzmanlar tarafından hamilelik esnasında tüketilmesi ve tüketilmemesi gerektiğine dair yaptığı tartışmalar endişeleri arttırıyor. Araştırma bulguları arasında hamilelikte soya sütü tüketmenin artıları ve eksileri olduğu ortaya çıkmıştır.

1. Üreme Sorunları
Fetüs gelişmeye devam ederken, hamileliğin belirli dönemlerinde östrojene daha duyarlı bir hale gelebilir. Hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalarda izoflavonlar ve fitoestrojenlerden östrojenik maddelere maruz kaldıklarında birtakım riskler ortaya çıktığı görülmüştür. Hamilelik döneminde fitoöstrojene maruz kalmak, üreme sürecinin uzun süreli komplikasyonlar yaşamasına sebep olur.

2. Meme Kanseri Riski
Yapılan araştırmalara göre, östrojen seviyesinin arttığı durumlarda göğüs kanseri riskinin arttığı ortaya çıkmıştır. Araştırmalar sonucunda soyanın aşırı tüketilmesi durumunda meme kanseri riskinin arttığı ortaya koyulmuştur.

3. Fitoestrojen
Hamilelikte hormon seviyeleri sürekli büyüdüğü için fitoestrojene duyarlı bir hal ortaya çıkar. Hamilelik sürecinde soya tüketimine ilgili olan endişeler fitoestrojen maddeler söz konusu olduğu zaman artmaya başlar. Bu maddeler östrojen hormonunu taklit edebilme eğilimine sahiptir. Fitoestrojen temelde östrojene benzer bir yapıdadır. Vücudun çeşitli yerlerindeki östrojenler reseptör sitelerine bağlanırlar.

Araştırmacılar hayvanlar üzerinde yaptıkları deneylerde izoflavon seviyelerinin insanların diyetleriyle maruz kaldıkları seviyelere benzediğini bulmuştur. Hayvanlar gelen sonuçlar insanlar için tamamen çevrilemez fakat yine de dikkate alınması gerekmektedir. Bu noktada doğum uzmanınıza danışmayı da denemelisiniz.

Araştırmalarda, bebeklerin hamilelik sonrasındaki östrojen düzeylerinin artışı da gözlemlenmiştir. Bu sebeple, hamilelik boyunca soya sütü, soya fasulyesi ve soya ürünleri tüketeceğiniz zaman dikkatli olmanız gerekmektedir. Soya son derece sağlıklı bir besin olmasına rağmen dozunda ve kontrollü bir şekilde tüketilmelidir.

Soya Fasulyesi Protein Kaynağı
Soya, bitkiler arasında en yüksek protein içeren gıdadır. Hayvansal protein, amino asit içerdiği ve puls protein açısından düşük olduğu için soyalar hayvan proteinlerinin yerine alınabilmektedir. Soya, soya sütü, soya unu ve tofu gibi çeşitleri tempeh ve miso gibi fermente ürünler ile birlikte işlenir. Protein ihtiyacınızı soya ürünleri tüketerek karşılayabilirsiniz. Hamilelik döneminde gelişmeye devam eden bebeğiniz üzerinde de olumlu etkisi olan soya ürünleri gündelik gereksinimlerinizi kendiniz ve bebeğiniz için alabilmenizi sağlar. Soya ürünleri, hamilelik sürecinde sürekli artmaya başlayan protein ihtiyacınızı karşılayabilmeniz için size yardımcı olur. Soya ürünleri hamilelik döneminde dozunda ve kontrollü bir şekilde tüketildiği takdirde sağlığınız açısından herhangi bir risk taşımaz.

Açelya Kartal

İstanbul Aydın Üniversitesinde Matematik ve Bilgisayar Bilimleri bölümü okuyorum. Henüz bir anne yada anne adayı değilim. Ama araştırmalarım neticesinde elde ettiğim bilgileri burada sizlerle paylaşıyorum :)

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

#hamileykenben

Hamilelik fotoğraflarınızı İnstagram'da #hamileykenben hashtag’i ile paylaşın, anasayfamızda size ve bebeğinize yer verelim :) Fotoğraflarınız editör onayından sonra sitemizde yer almaktadır.

MAİL ABONELİĞİ
Hemen Ara
Whatsapp
Bu site, sağlık hizmeti vermemektedir, sitedeki bilgiler tıbbi bir öneri yerine geçmez ve sadece bilgi amaçlıdır. Hastalıkların tanı ve tedavileri yalnızca uzman doktorlar tarafından gerçekleştirilebilir.